nijhof bouw- en woonwaren
Nijhof was één van mijn meest uitgebreide projecten. Ik heb hier een aantal jaren aan een zogenaamde 'opwaardering' gewerkt. De opdracht was kort maar krachtig. 'Maak van onze bouwmarkt 'de Bijenkorf' onder de bouwmarkten. Mijn verantwoordelijkheid was om de nieuwe strategie te conceptualiseren en vervolgens de winkel daarop aan te passen.
De activiteiten omvatten: strategieontwikkeling, collectieplanning en afstemming op specifieke doelgroepen, aankoopadvies, winkellay-out, displayontwerp,realiseren van thema-etalages, organiseren van evenementen zowel in de winkel als extern, publiceren van een 'corporate' magazine, verzorgen van bedrijfskleding, uitwerken van innovatieve initiatieven met leveranciers, andere doe-het-zelfzaken en brancheorganisaties, ervoor zorgen dat de winkel wordt genoemd in toonaangevende media, leiding geven aan mijn eigen team, en dit alles in de organisatie implementeren door medewerkers te inspireren.
Dit alles gebeurde terwijl de verkoop gewoon doorging. Wat ik in dit project vooral geleerd heb, is dat een creatieproces niet los gezien kan worden van het begeleiden van een cultuuromslag.
Al met al heb ik bij Nijhof een fantastische tijd gehad waar ik een paar jaar samen met Nijhof mocht groeien. Speciale dank gaat uit naar Jan Nijhof en Gijs Kranendonk.
Als introductie deel ik hier de inleidende tekst van het eerste Nijhof-magazine. Dit magazine was bedoeld om veel achtergrondinformatie te verschaffen over de koerswijziging van Nijhof.
showrooms op de meubelafdeling
Samen met Marita van Wijngaarden maakte ik een serie 'corporate magazines'.
Met René Knip heb ik samengewerkt om de grafische identiteit te ontwikkelen.
Met Mart Visser heb ik samengewerkt om de bedrijfskleding te ontwikkelen.
De opwaardering van het assortiment was een continu proces. Zowel het wonen als het bouwen assortiment werd kwalitatief hoogwaardiger en actueler. inkoopteams bestonden uit verkoopleiders en stylisten.
Onderstaand artikel over het assortimentsbeleid stond in het eerste Nijhof-magazine. Dat magazine was bedoeld om veel achtergrondinformatie te verschaffen over de koerswijziging van Nijhof.
Omdat Nijhof consumenten met verschillende smaken wilde bedienen was het moeilijk om aanbiedingen die over één specifiek produkt gingen te doen. Ook leveranciers van de nieuwe hoogwaardigere collecties wilde liever niet dat hun actuele items in een aanbieding werden gedaan. Vandaar dat Nijhof als eerste warenhuis kortingen ging geven op hele produktgroepen. Zo konden verschillende klanten met verschillende smaken verschillende artikelen met voordeel kopen.
We organiseerden op zondagen evenementen. Dit om achtergrondinformatie bij produkten te geven door middel van demonstraties en workshops. Maar vooral om onze klanten te verrassen en te verwennen. Ik laat er hiet twee zien.